CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday 10 January 2013

Hidup

Salam. Kali ni nak share pasal betapa NORMAL nya tindakan org lain.

(gambar ehsan google)

Pernah tak terfikir kenapa ada org suka beli barang2 yg mahal. yg pada mata kita macam membazir? Pernah tak terpikir yg tindakan diorg tu sebenarnya normal? Aku pernah bincang2 ngn kengkawan aku pasal hal ni dan kami come out dengan reason yg sebenarnya tindakan diorg tu NORMAL pada lifestyle diorg. 

Kenapa aku cakap macam tu? Ok. Meh sini aku bg situasi supaya lebih nampak. Terbayang sikit. Senang nak faham bila dah terbayang kat kepala.

Situasi A:
Ani (bukan nama sebenar) ni kelas pertengahan. Setiap bulan dia akan menjengah Mr KAYA untuk makan chicken chop or steak kat situ. Well, dengan harga n suasana yg selesa pada Ani, itu adalah perkara biasa. Dia rasa dia mampu untuk makan kat situ, walaupun harga chicken chop kat pasar malam lagi murah, dia mampu jd dia prefer makan kat Mr. KAYA.

Situasi B:
Aya (bukan nama sebenar) ni kelas atasan. dia ni pun suka mkn chicken chop. Setiap bulan mesti kene makan chicken chop @ steak daging. KAlau tak meroyan Aya ni. Instead makan kat Mr KAYA, dia takde masalah nak mkn kat TGI. Pada Aya, TGI nyer daging ayam memang sedap giler. Berbaloi ngn harga n environment nye. Lagipun dia mampu. Apa salahnya.

Perasan tak persamaan antara Ani and Aya? Mampu utk dapatkan lebih service. Itu yg aku kata NORMAL utk manusia pilih sesuatu yg dia mampu pada kelasnya. itu maksud aku. 

Jdnya, bila aku tengok rumah besar tepi jalan, tengok kereta atas jalan, aku akan rasa jeles sgt tapi at the same time aku tahu diorg tu NORMAL. when we have POWER, we wnt for BETTER. tak gitu?
Sudah menjadi kebiasaan manusia utk pilih sesuatu yg lebih baik mengikut kemampuan memasing. 
(ini klau diorg mmpu. kalau yg tak mampu tapi brlagak mampu tu tak masuk dlm league ni)

aku bg contoh lain.

Situasi A:
Gena (bukan nama sebenar) dapat keputusan best SPM. Straight A+. Ayah dia bg dia dia VIVA seketul sebagai hadiah. Senng nnti nak ulang alik gi kelas kat U. Senyum lebar Gena. terus bawa kengkawan gi jenjalan nek kete baru. :)
(Ayah keje MANAGER)
(gambar ehsan google)

Situasi B:
Karl (bukan nama sebenar) dapat keputusan sama macam Gena. Straight A+. Ayah dia pun nak bg kete gak. Kete AUDI R8. Tanda betapa bangganya ayah terhadap kejayaan anak dia. Karl dengan terlompat2 kesukaan terus bawa kete gi meronda bandaraya.
(Ayah tuan punya company besar)
(gambar ehsan google)
 
NORMAL utk manusia menghargai kejayaan anak dengan bg hadiah. Normal utk pemberi kete VIVA bg kat anak dia sebab itu antara kete yg dia mampu. TAkkan nak bg AUDI R8 kalau dia sendiri pun cuma pakai HONDA CITY je. 
Manakala NORMAL lah bg si ayah yg kedua tu nak bg AUDI R8 sebab dia mampu. jgnkan AUDI R8 sebenarnya nak bg private yacht pun dia mampu. Takkan nak bg anak VIVA plak. 

So, kat sini aku nak terngkan lagi yg manusia ni sebenarnya sama je. KAYA ke SEDERHANA ke diorg akan act dengn cara yg sama. Yg beza cuma macam mana manusia ni Interpret tingkah laku memasing n macam mana diorg bawa diri diorg dalam masyarakat.

Satu perkara yg berlaku tu bnyak interpretasi yg berbeza. kita yg pilih sendiri kita nak interpretasi yg macam mana. Nk difinisikan hidup kita macam mana. 
Semua ada kat tgn sendiri. Jgn bg kuasa tu kt org lain sebab kita akn bg peluang kat diri kita utk salahkan org lain.
(gambar ehsan google)

BETAPA NORMALNYA MANUSIA TU SEBENARNYA TANPA MENGIRA STATUS. 
(kita interpret normal nya org lain dengan interpretasi normal kita sendiri)
dan inilah interpretasi normal aku.

XOXO,
KAZU.

 

No comments:

Post a Comment